"Co słonko widziało - Na dziecięce kłopoty... Brzechwa"
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny

     Grupa Pszczółek rozpoczęła swój udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Co słonko widziało-na dziecięce kłopoty… Brzechwa”. Założeniem projektu jest wprowadzanie dzieci w otaczający świat przyrodniczy, społeczny, emocjonalny poprzez piękno literatury dziecięcej autorstwa Jana Brzechwy.

Projekt składa się z czterech modułów których realizacja ma na celu upowszechnianie czytelnictwa, rozbudzanie zainteresowania otaczającym światem i jego różnorodnością; rozwijanie zdolności poznawczych, wyobraźni, koncentracji i uwagi, zdolności twórczego myślenia; wprowadzanie w świat wartości uniwersalnych takich jak dobro, szacunek, pracowitość, uczynność, przyjaźń; rozróżnianie emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych.

Realizując zadania ostatniego modułu pt. „Kartka z kalendarza” zakończyliśmy nasza podróż z wierszami Pana Janka. Witaliśmy nadchodzące pory roku - wiosnę i lato, bawiliśmy się w naszym przedszkolnym sadzie, wymyślaliśmy zabawy na każdy dzień tygodnia, rozmawialiśmy o naszych uczuciach , założyliśmy wiosenny ogródek w naszej sali, spacerowaliśmy po naszej okolicy doceniając piękno przyrody wokół nas w towarzystwie wierszy „Przyjście wiosny”, „Tydzień” , „Wiosenne porządki”, „Przyjście lata”.
Dziękujemy organizatorom za możliwość udziału w projekcie i certyfikaty.

W trakcie zajęć w kolejnym module zatytułowanym „Wielkie sprawy małych dzieci” poznawaliśmy utwory Brzechwy związane z emocjami i wartościami. Realizowaliśmy zadania w oparciu o wiersze „Psie smutki”, „Koziołeczek”, „Kwoka”, „Leń”, „Foka”, „Żuraw i czapla”. Rozmawialiśmy o smutku, strachu, złości, lenistwie, przyjaźni i dobrym wychowaniu. Tworzyliśmy  ilustracje do albumu „Entliczek - pentliczek”. Trenowaliśmy sposoby radzenia sobie ze smutkiem,  złością, strachem. Przedstawialiśmy emocje w trakcie zabaw pantomimicznych i zabaw z lusterkiem. Odgrywaliśmy scenki z wykorzystaniem postaci z wierszy. Wykonaliśmy album pt. „Mój przyjaciel”. Poznaliśmy odpowiedź na pytanie „ Co mogę robić żeby nie być leniem”. Swoje emocje wyrażaliśmy używając lizaków emocji, które dzieci samodzielnie wykonały.   Dzieci z niecierpliwością czekały na nasze „Przedobiednie spotkania z Brzechwą” podczas których, z zainteresowaniem słuchały utworów tego poety.

Za nami realizacja kolejnego modułu rozwijającego wyobraźnię i twórcze myślenie w oparciu o utwory Brzechwy pt. „Czy to bajka czy nie bajka”.

W ramach tej części:

  • braliśmy udział w balu w Bajkowej Krainie w przepięknych bajkowych strojach, rozwiązywaliśmy zagadki Z jakiej jesteś bajki?, czytaliśmy fragmenty tych bajek, odgrywaliśmy krótkie scenki,
  • w oparciu o wiersz Na wyspach Bergamutach  prowadziliśmy rozmowy o tym co to jest wyobraźnia, dzieci odpowiadały na pytanie - Jakie jest Twoje największe marzenie?
  • próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie - Czy krasnoludki są na świecie? i jaka jest ich rola,
  • przy inscenizacji wiersza „ Trzy wesołe krasnoludki” rozmawialiśmy o emocjach jakie mogą nam towarzyszyć,
  • zorganizowaliśmy „Przedobiednie Spotkania z Brzechwą” - czas w oczekiwaniu na posiłek w którym dzieci słuchały czytanych wierszy i opowiadań, kolorowały ilustracje postaci z wierszy,
  • dzieci po zajęciach przedstawiały swoje emocje przy pomocy samodzielnie wykonanych „lizaków” z minkami.

W minionych miesiącach realizowaliśmy zadania z pierwszego modułu p.t. „Wesoło jest w przedszkolu”

Zadania wykonane a dzieci oczarowane poezją pana Jana ,który staje się nam coraz bliższy.

W ramach tej części projektu:

      • założyliśmy w sali Kącik Literatury J. Brzechwy, przybliżyliśmy sylwetkę tego autora, wprowadziliśmy rytuał poobiedniego czytania Jego wierszy i opowiadań
      • w oparciu o wiersze „Kłótnia Zabawek” i „Kolory” rozmawialiśmy na temat właściwego zachowywania się w przedszkolu, wspólnie opracowaliśmy Kodeks Przedszkolaka,
      • wykonaliśmy pracę plastyczną „ Kolory”
      • wiersz „Katar” posłużył nam do kształtowana zachowań prozdrowotnych m.inn. nauki wycierania nosa,
      • były też zajęcia kulinarne - przygotowywaliśmy sok z marchewki, owocowe mandale
      • tworzyliśmy jesienne kompozycje ze zgromadzonych w kąciku przyrody żołędzi i kasztanów