„Ogrodnik z magią ma dużo wspólnego, bo z  małego nasionka urośnie coś całkiem dużego”

Drodzy rodzice!

Zachęcam do rozmowy na temat zawodu ogrodnika, pracy w ogrodzie i narzędzi ogrodniczych. Na początek zapraszamy na filmik edukacyjny pod tytułem „Wędrówki Skrzata Borówki - odc. 1 – Ogród” , w którym to Skrzat Borówka zaprasza swoich widzów do ogrodu i zapoznaje ich ze swoim kuzynem panem Konewką. Pan Konewka opowie wam o ogrodzie swoich gospodarzy, a także o mieszkańcach ogrodu.

       W naszym ogródeczku (dz. rysują rękoma koła przed sobą)

       zrobimy porządki ( dz. „grożą” palcem wskazującym, na zmianę jedną i drugą ręką)

       Wygrabimy ścieżki ( dz. naśladują grabienie)

       przekopiemy grządki ( dz. naśladują kopanie łopatą)

       Raz dwa trzy. ( dz. klaszczą 3 razy)

       Potem w miękką ziemię ( dz. naśladują wrzucanie nasionek do ziemi)

       wsiejemy nasionka

       Będą się wygrzewać (dz. „wkręcają żaróweczki”)

       na wiosennym słonku

       Raz dwa trzy. (dz. klaszczą 3 razy)

       Spadnie ciepły deszczyk ( dz. poruszają paluszkami i ponad głowami i powoli )

       i wszystko odmieni (opuszczają je wzdłuż całego ciała aż do podłogi).

       W naszym ogródeczku (dz. rysują rękoma koła przed sobą.)

       grządki zazieleni

       Raz dwa trzy. (dz. klaszczą 3 razy)

  • Prezentacja najpotrzebniejszych narzędzi ogrodniczych: Praca w ogrodzie byłaby trudniejsza, a nawet wręcz niemożliwa, bez odpowiednich narzędzi. Prawdziwy ogrodnik musi posiadać podstawowe narzędzia ogrodowe. Koszenie, strzyżenie, pielenie czy podlewanie określa, co będzie nam potrzebne.

                                            Grabki                                          Łopata

  

                               Konewka                                                              Taczka

  

  • Rozwiązywanie zagadek o narzędziach ogrodniczych:

    Spotkasz go w ogrodzie, gdzie pracuje co dzień dba o krzaki i kwiatki, sadzi rośliny z użyciem łopatki./ogrodnik/

    Co kopie, chociaż nie ma nóg? Będziesz nią ogród skopać mógł. /łopata/

    Na patyku zębów rządek, znają je na pewno dzieci. Służą do równania grządek i do uporządkowania śmieci. /grabie/

    Leci z niej woda przez sito blaszane. Jaka to wygoda już kwiatki podlane! /konewka/

    Tym dziwnym pojazdem na jednym kole wozi ogrodnik narzędzia na pole. /taczka/

  • "Domek fasolki"- zakładamy mini szklarnię - Potrzebne materiały: woreczek strunowy/ koszulka biurowa, nasiona fasoli, wata, woda, szablon "domku fasoli". Do woreczka strunowego wkładamy watę, zwilżoną wodą. Wkładamy kilka nasion fasoli. Zamknięty woreczek za pomocą taśmy klejącej mocujemy na szybie okna. Kolorujemy szablon domku. Następnie wycinamy jego środek. Przyklejamy szablon domku do woreczka z fasolką.

Pozostało nam obserwować rozwój fasolki. Zastanówmy się jakie warunki niezbędne do rozwoju rośliny.

karta nr 1- do pobrania

  • Eksperyment do wykonania z dzieckiem: Do naszego doświadczenia potrzebujemy kilka białych kwiatów lub liści kapusty pekińskiej, szklanki z wodą i barwniki. Najlepsze są intensywne barwniki spożywcze, ale podobne efekty uzyskamy z barwnikami do jajek lub z wodą zabarwioną bibułą. Do szklanek z zabarwioną wodą wkładamy kwiaty. Kwiaty będą nabierać intensywnej barwy po około dobie.

Życzymy udanej zabawy i miłych wrażeń!!!

 Źródło:

Twórcza Czwórka Przedszkole nr 4 w Mysłowicach

https://www.mamawdomu.pl/